شهید منصور رضائی
شهید عیسی منفرد ایده لو
شهید نوروزعلی سلیم نژاد
شهید حسین رضائی
شهید یدالله ابراهیمی
شهید یوسف شهبازپور
شهید ابوالقاسم صبری
شهید علی شهبازی
شهید عبدالله طهماسبی
شهید اباذر عظیم پور
شهید عزیز سلیم نژاد
شهید جاویدالاثر فریدون اسماعیل نژاد
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • قدمت سکونت انسانی در روستای ایده لوی خلیفه لو - 2

     ۲- نماد مثلث یا ستاره

    سنگ قبری صاف و پهن  در ابعاد ۲۵+۲۵ که نقش مبهمی به شکل یک ستاره و یا دو مثلث روی هم قرار گرفته  بر روی آن حکاکی گردیده بود و بنده بشخصه در سال ۱۳۵۹آن را رویت کرده بودم و متاسفانه اکنون آنهم به شکل مرموزی مفتود شده است.


    نمونه مشابه سنگ مزار با نماد ستاره یا دو مثلث گورستان روستای ایده لو خلیفه

    در نماد شناسی مثلث تیز و برنده است و نشانه تهاجم ، نشانه سوزانندگی و نشانه سرزندگی است.

    مثلث نشانه آب، حیات و الهام بخش تاریخ مذاهب بیشماری در سراسر دنیاست ، نشانه دوره های سه گانه حیات : تولد ، رشد و مرگ است. از این رو نشانه سیر صعودی تکامل نیز می باشد.

    همچنین مفهوم آب ، خاک و آتش نیز یکی از مفاهیم جا افتاده برای مثلث است.

    از نظر هندیان و یونانیان وجوه مثلث بیانگر سه وجه آب و خورشید و گندم است . به همین جهت نمادی از باروری به حساب می آید و اساسا از مثلث به نمادی از جنس مونث یا مادگی تعبیر می شود.

    بسیاری از نمادهای مذهبی نیز با مثلث ایجاد گشته اند.  مثلث یکی از اشکال ارزشمند از زمانهای کهن برای بشر بوده است و یکی از اشکالی است که به کرات الهام بخش مذاهب مختلف در سراسر دنیا بوده است . شعار سه گانه “گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک” نیز که به دین باستانی زرتشتی ما ایرانیان باز می گردد، خود نشان دهنده جا افتاده بودن مثلث در نظام نمادین ایران می باشد.

    اگر دو مثلث بروی هم قرار گیرد تبدیل  به یک ستاره شش گوش میشود که در برخی مذاهب و تشکیلات سیاسی  بعنوان نماد استفاده میگردد از جمله در نزد پیروان مذهب یهود که از آن بعنوان ستاره داوود یاد میشود .

     

     ۳- سنگ قبر صندوقی

     

    سنگ تراشیده ای به شکل مستطیل و در ابعاد ۲۵ در یک متر و ارتفاع ۳۰سانت که به شکل صندوقی می‌باشد که خطوط روی آن محو شده است و در قسمتی نیز تعمدا شکسته شده است و خوشبختانه هم اکنون موجود می‌باشد.سابقه استفاده از این نوع سنگ نیز به دوران اسلامی می‌رسد و در بیشتر مناطق ایران یافت میشود .


    سنگ مزار صندوقی موجود در گورستان روستای ایده لو خلیفه

    در این نوع سنگ قبر مشخصات و نحوه فوت و منزلت  شخص متوفی  بهمراه آیاتی از قرآن بر روی آن حکاکی میشد.



    سنگ  مزار صندوقی موجود در گورستان روستای ایده لو خلیفه


    سنگ قبر صندوقی موجود در گورستان روستا البته فاقد حکاکی می‌باشد و شاید هم به مرور زمان و بر اثر شرایط جوی از بین رفته است ، البته یک قسمت از بالای سنگ که آثاری از خطوط بروی آن دیده میشود شکسته می‌باشد که این گمان را تقویت میکند که علامت خاصی احتمالا روی آن وجود داشته است که به مرور از بین رفته است.

     

    ۴- سنگ قبر سوراخ دار یا دوربین

     

    در باره این نوع سنگ اطلاعات زیادی یافت نشد اما سه نظریه در باره علت وجود چنین سوراخی روی سنگ مزار وجود دارد.

    زرتشتیان برای آرامش اموات خود بر روی سنگ مزار سوراخی تعبیه می‌نمودند و گندم و دیگر غلات و آب در آنجا می‌گذاشتند تا با استفاده جوندگان و  پرندگان روح شخص مدفون شاد باشد.


    سنگ مزار دوربینی یا جوغن موجود گورستان روستای ایده لو خلیفه

     

    این سوراخ کارکرد دوربین را دارد و احتمالا محل دیدگاه آن نشانگر محل قربانگاه زرتشتیان و یا قبر شخص خاصی باید باشد.

    این وسیله جوغن یا هاون برای کوبیدن گندم یا غلات دیگر است  که بعدها توسط بازماندگان متوفی به این محل حمل شده است تا نشانگر شغل شخص متوفی باشد.

     

    ب : آجرهای خشتی پخته قرمز

     

    در کند و کاو های روستا جهت ساخت و ساز  و از دل زمین بناهایی ساخته شده با آجر پخته شده بیرون آمده است که موجب حیرت شده است و گمانه زنی هایی را در باره قدمت روستا موجب شده است.

    عمویم مرحوم حاج غفار اسدی از کشف بنایی شبیه حمام و کوره آهنگری و غیره صحبت به میان آورده است ، که این آجرهای قرمز در ساخت مسجد و منجمله در احداث منزل مرحوم حاج عباس رضایی پدر آقایان  مرحوم صمصام و علیرضا و غلامحسن رضایی از آنها جهت آجر چینی استفاده شده است و هم اکنون نیز این آجرها به وفور موجود است.



    مرحوم زنده یاد حاج غفار اسدی

     

     باید توجه داشت که تاریخ آجرکاری در سرزمین باستانی ایران کنونی به زمان‌های پیش از حکومت بابل برمی‌گردد. آجر قدیمی‌ ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر پس از سنگ است. تاریخ پیدایش نخستین کوره‌های پخت خشت، برای تهیه آجر، و نیز کوره ‌های پخت ظروف گلی، برای فراهم آوردن آوندهای سفالی، با یکدیگر پیوسته است. خشت‌های پخته از هزاره چهارم پیش از میلاد بدست بابلیان ساخته می‌شده است.


    نمونه آجرهای خشتی پخته در ساخت بناهای مسکونی کشف شده در روستای ایده لو خلیفه

     

    آجر خود واژه‌ای بابلی است. در زمان بابلیان، خشت‌هایی که بر آن فرمان‌ها، منشورها و قوانین را می‌‌نوشتند نیز، آجر نامیده می‌شده است ، کوره‌‌های پیدا شده در شوش قدمت استفاده از آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران را نشان می‌دهد.

     

    آجرکاری در دوران‌های مختلف تاریخی پس از اسلام به پنج دوره تقریبی بشرح زیر تقسیم شده است.

     

    دوران اول (سامانی، غزنوی، ال زیار و  آل بویه)

    دوران دوم (سلجوقیان و خوارزمشاهیان)

    دوران سوم (ایلخانیان، تیموریان و آل مظفر)

    دوران چهارم (صفویه)

    دوران پنجم (زندیه و قاجاریه)

     

    آجرکاری در بناهای مسکونی موجود در بافت‌های تاریخی شهرهای فعلی آذربایجان  اکثراً به دوره سوم و چهارم یعنی بعد از سلجوقیان تعلق دارند که نمونه بارز آنها گنبد سرخ مراغه و دیگر بناهای تاریخی این شهر است و یقینا این صنعت تاثیرات خود را بر مناطق دیگر آذربایجان نیز گذاشته است.

    باید توجه داشت که ساخت و پخت آجر ارتباط مستقیمی با نوع خاک موجود در محل دارد و با توجه به خاک رسی منطقه و وجود دو رودخانه قرنقو و ایده لو چای یقینا دوره درخشانی از بناهای آجری در منطقه وجود داشته است و با توجه به حکومت ایلخانیان و توجه ای که به ساخت و ساز نشان میدادند اثرات آن در مناطق اطراف نیز مشهود است.



    موضوع: مقالات ایده لویی ها،
    [ شنبه 18 آذر 1396 ] [ 07:21 ب.ظ ] [ جعفر اسدی ]
    رفتن به بالای صفحه