تبلیغات
ایده لوی خلیفه لو - بررسی خاستگاه طایفه ی تات 2
شهید منصور رضائی
شهید عیسی منفرد ایده لو
شهید نوروزعلی سلیم نژاد
شهید حسین رضائی
شهید یدالله ابراهیمی
شهید یوسف شهبازپور
شهید ابوالقاسم صبری
شهید علی شهبازی
شهید عبدالله طهماسبی
شهید اباذر عظیم پور
شهید عزیز سلیم نژاد
شهید جاویدالاثر فریدون اسماعیل نژاد
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • بررسی خاستگاه طایفه ی تات 2

    دوباره نظری بر نقشه ی زبان اقوام ایرانی می اندازیم. در این نقشه متوجه می شویم که روستای چاوان و نواحی اطراف آن با جغرافیای اقوام تات منطبق است و این روستا در منطقه ی زبانی تات ها قرار گرفته است.


    دایره ی قرمز رنگ همین مطلب را تایید می کند




    دایره ی قرمز رنگ همین مطلب را تایید می کند


    چرا به گفته بزرگان روستا، تکلم زبان کُردی تا سالها پیش در این روستا رایج بوده است؟

        به گفته ی بزرگان روستا، سالها پیش در این روستا، برخی علاوه بر زبان ترکی با زبان کردی تکلم می کردند که این مورد بیشتر در مورد زنان نمود پیدا میکرد. دکتر حمید طاهری در وبلاگ «تات ها» پژوهشی در خصوص پیوند زبان تاتی با کردی انجام داده است. وی به نقل از مقاله ی پرویز اذکائی میگوید: «زبان تاتی با توجه به ساختار آوایی و نحوی با زبان های ایرانی کهن پیوند دارد. این زبان از گروه شمالی زبان های غربی ایران است و از این جهت با زبان های مادی، پهلوی (مادی میانه) و کردی که متعلق به زبان های دسته غربی هستند، پیوند دارد.» ،احمد کسروی معتقد است که زبانی که تات‌ها بدان سخن می‌گویند در زمان‌های گذشته گسترش زیادی داشته و به استناد شواهد عینی و پژوهش‌های انجام‌شده، زمانی همه مردم آذربایجان و قزوین را در بر گرفته، ولی بعدها با اشاعه و استیلای زبان ترکی کم‌کم از بین رفته است.[1] در واقع با استقرار ترکان در شهرهای آذربایجان این زبان به تدریج از رسمیت برداشته شده است. دکتر حمید طاهری با کشیدن جدولی زبان تاتی و کردی را با همراه با زبان مادی مقایسه کرده و نتیجه ای که از آن گرفته آن است که این زبانها پیوند عمیقی با هم دارند.

    تاتی

    کردی

    مادی

    واژه

    Sag

    Asbe

    Spka

    سگ

    Asb

    Asb

    Asp

    اسب

    Zanestan

    Bozonastan

    Zan

    دانستن

     

    نتیجه گیری

    در نهایت می توان گفت که مردم روستای ایده لو با آگاهی کامل به این طایفه نام تات را برگزیده اند، زیرا خود را از ترکان می دانستند. امیدعلی یک ایرانی الاصل بوده است که از منطقه ای تات نشین و با زبان تاتی به روستا آمده است و ساکن دائمی آن شده است. وجود نام فرزند وی به نام «داریوش بیگ» این را نشان می دهد که امیدعلی نام های ایران باستان را بر فرزند خود گزارده است. اما مسئله ی تکلم زبان کردی؛ به نظر می رسد مردم ایده لو دچار اشتباه قابل پذیرشی شده اند و زبان تاتی را با زبان کردی اشتباه گرفته اند. البته این مسئله نشان می دهد که این دو زبان چقدر به هم نزدیک بوده اند که این اشتباه رخ داده است. شاید امیدعلی به تنهایی به ایده لو نیامده است و گروه و دستجاتی هم که با زبان تاتی تکلم می کردند به این روستا ورود پیدا کرده اند و یا وجود امیدعلی باعث شده است که برخی از مردم ایده لو این زبان را آموخته باشند. به هر ترتیب این زبان در روستا بعد از زبان ترکی رایج بوده است.

    در پایان می توان گفت که امیدعلی با وصلت در این روستا ماندگار شد. امروزه مردم ایده لو با ازدواج های پیچیده این سنت را شکستند که علاقه ای به «پان» بازی داشته باشند. همه ی این روستا افتخار می کنند که یک ایرانی هستند و برای اعتلای این میهن از جان خود مایه گذاشتند و تقدیم شهدای هشت سال دفاع مقدس برای وطن، نشان از داشتن غیرت و مردانگی این روستا برای ایران دارد.

    چه زیبا است ضرب المثل کاشغری در کتاب دیوان لغت ترک:

    باش سیز بورک اولماز    تات سیز تورک اولماز

    پایان


    نویسنده حمید رضایی


    .[1] دهخدا، لغت نامه، «تات»، تهران: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، 1341، ص767.

    .[2] پیترو دلاواله، سفرنامه دلاواله، ترجمه شجاع الدین شفا، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1370، ص175.


    [3]. احمد کسروی، آذری یا زبان باستان آذربایجان ، 1325، ص 24-25.





    موضوع: مقالات ایده لویی ها،
    [ جمعه 18 فروردین 1396 ] [ 12:08 ب.ظ ] [ حمید رضایی ]
    رفتن به بالای صفحه